Thursday, March 5, 2009

Tereftaalhappe süntees


Täna sünteesisin siis tereftaalhapet ehk 1,4-Benseenedikarboksüülhapet.
Tegelikult lühikene süntees. 250 ml-sse kolbi lisasin 100 ml vett, 2,5 ml p-ksüleeni ja 13 g KMnO2-te, vesijahuti peale ja vesivanni soojenema. Reaktsiooniaeg protokolli järgi 2-2,5 h, tegelik aeg- 1,5 tundi. Reaktsiooni valmimist oodates läksin nn kodulaborisse ja koridoris nägin orgaanika harjutuse "õppejõudu" ja mulle tuli meelde, et ma pidin talt küsima, et kas saame järgmise nädala mitte korrapärase harjutustunni teisele ajale tõsta, kuna meil sama ajal bioinformaatika praktikum. Kõige parema aja peale ei saanud seda, kuna ühtegi vaba ruumi polnud. Niisiis tuleb järgmine orgaanika praks 13. ja reedel :D. Ja endiselt oli mul vaba aega. Vahepeal tõstsin veevanni temperatuuri ja käisin shokolaadi ostmas. Kui ma oma kismeti närisin ja stendi lugesin, tuli praktikumi juhendaja laborist välja ja ütles mulle:"Teil ikka ei vea," et pean ootama. Lõpuks oli poolteist tundi läbi ja jahutasin kolvi ära ning lisasin etanooli. No see oli äge- eksotermiline äge reaktsiooni toimus :D. Kuna mulle tundus, et segu on pruun, filtrisin ära, kuid siiski oli lahus endiselt lilla ja lisasin uuesti etanooli, mõnuga. Ja filtreerisin uuesti. Aga ikka tuli magneesiumoksiid kaasa ja filtreerisin veeeel uuesti. No see võttis juba aega. Lõpuks hapustasin oma filtraadi ära ja sademe filtreerisin välja ning panin petri tassile kuivama. Silma järgi öeldes tundub, et saagis on alla 50% aga noh, eks need kaod ole suured kuna nii palju sai ikka ümber filtreeritud jne. Igastahes muidu hästi lihtne süntees aga väsitas ära kuna niisama ootamist oli ning peaaegu neli tundi järjest seista pole ka lõbus. Aga endiselt mulle meelldib orgaaniline keemia, isegi siis kui ma praktikumist viimasena lahkun :D

No comments: